Počinje 16. PSSST! FESTIVAL NIJEMOG FILMA

0
522
16. PSSST! Festival nijemog filma počinje u četvrtak, 3. studenoga 2022. s početkom u 18 sati, a završava u subotu, 5. studenoga 2022. s proglašenjem pobjednika. Dnevno ćemo prikazivati projekcije u 18, 20/21 i 22 sataCentar za kulturu Trešnjevka tako će po šestnaesti puta postati okupljalište poklonika jedinstvene nijemofilmske poetike. Ulaz je na sve projekcije besplatan!
 
Pomalo neobičan, pomalo zarobljen na granici snova i stvarnosti, nijemi film svoju afirmaciju već niz godina nalazi na PSSST! Festivalu nijemog filma u organizaciji Centra za kulturu Trešnjevka. PSSST! je jedinstven filmski festival jer umjetnost nijemoga filma predstavlja na nov, uzbudljiv i zabavan način. Ovaj je Festival rijedak dragulj na kulturnoj sceni gdje nedostaju inicijative koje bi umjetnicima i umjetnicama pružile priliku da svoje vještine okušaju kroz ovaj specifičan (i zahtjevan!) umjetnički oblik. Manifestacija potvrđuje svoj status festivala u klasičnom smislu riječi kroz natjecateljski dio programa u kojem se gledateljstvu podastiru suvremeni „nijemi“ naslovi. Najbolji film u konkurenciji nagrađuje se Velikim Brckom, službenom nagradom PSSST!-a, nazvanom po glavnom liku prvog hrvatskog igranog filma Brcko u Zagrebu iz davne 1917. Uz natjecateljski dio programa Festival obogaćuju projekcije biranih filmskih klasika iz zlatnog doba nijemog filma – već smo predstavili remek djela ruske, danske, japanske i švedske kinematografije, a ove godine predstavljamo indijski nijemi film. Ako i ove godine poželite odškrinuti vrata nekog drukčijeg svijeta posebne poetike, svratite na PSSST! gdje umjetnost nijemog filma živi i dalje.
 
Kao i dosadašnjih godina, natjecateljski program 16. PSSST! Festivala nijemog filma sadržava razne stilove, rodove, žanrove i filmske tehnike iz 11 svjetskih zemalja: Rusije, Hrvatske, Egipta, Španjolske, Njemačke, Argentine, Bugarske, Belgije, Velike Britanije, Slovenije i Maroka. Prijavljeni filmovi i ove su godine stilski jako heterogeni – od nijemih burleski preko klasičnih igranih filmova do avangardnih filmskih eksperimenata i inovativnih animatorskih postupaka. I ove godine među pristiglim se prijavama nalazilo nekoliko filmova koji u potpunosti slijede nijemo-filmsku poetiku. Nezaobilazni su i filmovi koji tematiziraju pandemiju. Vjerujemo da će vjerni posjetitelji festivala i ove godine uživati u natjecateljskom programu uz interpretacije i improvizacije klavirista Vitomira Ivanjeka i Sunrise Session banda.
 
Slično kao i u zapadnom nijemom filmu, rani indijski nijemi film 20-tih godina prošlog stoljeća crpio je teme iz bogate povijesti, književnosti i religijskih tekstova. Već od prvih igranih filmova u Indiji se vidi tendencija ka fantastičnom i magičnom u odabiru priča i likova te, shodno tome, eksperimentiranje sa specijalnim efektima. Dok je u razvoju zapadnog nijemog filma prevladavao interes za povijesne spektakle i biblijske filmove, indijski film pokazuje jasne tendenciju ka žanru koji ćemo nekoliko desetljeća kasnije nazvati znanstvenom fantastikom, a u počecima indijskog nijemog filma može se definirati kao mitološki film. Upravo je otac indijskog filma, Dadasaheb Phalke (1840.-1944.), postavio temelje mitološkog filma, a na ovogodišnjem festivalu prikazujemo dva njegova filma: Raja Harishchandra (1913.) i Kaliya Mardan (1919.). Osim ova dva rana indijska filma, prikazujemo i jedan film iz kasnijega razdoblja nastao u indo-europskoj produkciji, Shiraz, A Romance of India (1928.), njemačkog redatelja Franza Ostena. U ovogodišnju sekciju također smo uvrstili smo i jedan recentni dokumentarni film koji govori o povijesnom razvoju nijemog filma u Indiji, Celluloid Man (Shivendra Singh Dungarpur, 2012.).
 

Sto i jednu godinu nakon prve sačuvane filmske snimke grada Splita na 16. PSSST! Festivalu nijemog filma u petak, 4. studenog u 18 sati prikazujemo vam program nijemih filmova o „najlipšem gradu na svitu“ ili (barem) „cvitu Mediterana“. U sklopu programa prikazat ćemo filmove pionira ne samo splitskog, već i hrvatskog filmskog snimanja Josipa Karamana, među kojima se ističe slavna Procesija sv. Duje (1911). Vidjet ćemo i kako se u uvijek ludom Splitu slavio raspojasani karneval i kako je prošlo kontroverzno otkrivanje spomenika Grguru Ninskom na osporavanoj lokaciji Peristila. Otkrit će nam se Split pun atraktivnih kulturnih znamenitosti, ali i Split težaka, obrtnika i batelanata. U okolici Splita po arheološkim ostacima Salone prošetat će nas legendarni arheolog Frane Bulić, a vidjet ćemo malo i starog Hvara i Makarske. Glazbenu pratnju filmovima pružit će ugledni američko-hrvatski jazz par Lela & Joe Kaplowitz. Dodatne zanimljivosti u vezi ovih filmskih zapisa u svojem osvrtu nakon projekcije otkrit će nam dr. sc. Marko Špikić, redoviti profesor s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

 
PSSST! surađuje s vrhunskim glazbenicima i improvizatorima, pa će i ljubiteljima glazbe ovaj Festival biti veoma zanimljiv. Ovogodišnji muzičari su virtuoz na klaviru Vitomir Ivanjek, band Sunrise Session i američko-hrvatski jazz par Lela & Joe Kaplowitz.
 
Program je realiziran uz financijsku potporu Gradskog ureda za kulturu međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra, a u suradnji s Hrvatskom kinotekom, odjelom Hrvatskog državnog arhiva.
 
 
PROGRAM:

 

ČETVRTAK, 3. 11. 2022.

 

Glazbena pratnja: Vitomir Ivanjek, klavir

18.00

INDIJSKI FILM – indijski dokumentarac Celluloid Man (2012.) – 2.34′

(film je na engleskom, bez hrvatskih podnaslova.)

 

21.00

NATJECATELJSKI FILMOVI I

Div i sjeme (Giant and the Seed, Sara Shabani, 2022, Njemačka, 10′)

Corona Rollercoaster (Thomas Deitlein, 2022, Hrvatska, 5′)

Kokos-Banana. Lijenost (Coconut Banana. Laziness, Sasha Guschin, 2022, Rusija. 25′)

Lopov (The Thief, Mohammed Adel Abd El Azim, 2021, Egipat, 2′)

Franceska (Alberto Cano, 2021, Španjolska, 7′)

Signal (Telemach Wiesinger, 2020, Njemačka, 10′)

Igrajući se (Playing Away, A.D. Cooper, 2021, Ujedinjeno Kraljevstvo, 15′)

Petlja (Loop, Pablo Polledri, 2021, Španjolska/Argentina, 8′)

 

PETAK, 4. 11. 2022.

 

Glazbena pratnja: bend Sunrise Session; Ivan Kapec – gitara, Toni Starešinić – klavijature, Bruna Matić – bubnjevi

 

18.00

HRVATSKA NIJEMOFILMSKA BAŠTINA – filmovi o Splitu – 42′

Sokolski slet u Splitu (dokumentarni, Josip Karaman, 1910, 1′)

Procesija sv. Duje (dokumentarni, Josip Karaman, 1911, 2′)

Sprovod gradonačelnika Vicka Mihaljevića (dokumentarni, Josip Karaman, 1911, 2′)

Karneval u Splitu  (dokumentarni, 1920, 2′)

Solin i njegove starine  (dokumentarni, Stanislav Noworyta, 1926, 3′)

Otkrivanje spomenika Grguru Ninskom (dokumentarni, Milan Marjanović, 1929, 8′)

Split (dokumentarni, oko 1930, 14′)

Sunčani Split (dokumentarni, Aleksandar Gerasimov, 1933-1938, 10′)

Osvrt na filmove: dr. sc. Marko Špikić, redoviti profesor s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

Selektor hrvatskog programa: Juraj Kukoč

 

20.00

NATJECATELJSKI FILMOVI II

Putnici (Passengers, Hardy Celia, 2022, Belgija, 7′)

Otmjenost (Elegance, Hamdy El-Sayed, 2021, Egipat, 17′)

Stara kuća (The Old House, Achraf El Moutaoukil, 2022, Maroko, 12′)

Nebeska kupola (Skydome, Anna Juesas García, Adolfo Aliaga, 2022, Španjolska, 4′)

Marmelada (Marmalade, Radostina Neykova, 2020, Bugarska, 5′)

Turbulencija (Turbulence, Telemach Wiesinger, 2022, Njemačka, 15′)

Rumene zore (Yellow Dawn, Davorin Marc, 2022, Slovenija, 3′)

Sok (Juice, Mona Keil, 2022, Njemačka, 5′)

Ljeto (Damir Radić, 2020, Hrvatska, 12′)

Filmski temeljac (Stock, Alexei Dmitriev, 2022, Njemačka/Rusija, 5′)

22.00

INDIJSKI NIJEMI FILM – Shiraz, indijska romansa (Shiraz, A Romance of India, 1928., 1.45′)

 

SUBOTA, 5. 11. 2022.

 

Glazbena pratnja: Lela i Joe Kaplowitz

20.00

PROGLAŠENJE POBJEDNIKA

 

20.30

INDIJSKI NIJEMI FILM – Krišnino djetinjstvo  (Kaliya Mardan, 1919., redatelj D. Phalke, pionir indijskog nijemog filma – 48′)

INDIJSKI NIJEMI FILM – Radža Harishchandra  (Raja Harishchandra, 1913., redatelj D. Phalke, prvi nijemi film u Indiji – 15′)

 

Programsko vijeće:

  1. sc. Nikica Gilić
  2. sc. Etami Borjan

Juraj Kukoč

 

*Centar za kulturu Trešnjevka zadržava pravo izmjene programa.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here