U subotu 11. prosinca 2021. u 17 sati u izložbenom prostoru kulturne udruge Nova Akropola, Ilica 36 /1. kat u Zagrebu umjetnica Nika Petrović Grilc imat će otvorenje samostalne izložbe “Danubius”.
Umjetnica Nika Petrović Grilc predstavit će se na izložbi video radom Danubius kao i izborom keramike u vidu keramičkih instalacija i keramičkih kompozicija. Uzimajući Dunav kao nit poveznicu između Beča – grada u kojem živi i Hrvatske – zemlje iz koje dolazi, Nika Petrović Grilc interpretira duboku i često posve nesvjesnu isprepletenost ljudi, kultura i gradova; čovjeka i prirode; čovjeka i umjetnosti; ali i neospornu povezanost čovjeka i vlastitih korijena. Višestoljetna tradicija iškog lončarstva dio je obiteljskog naslijeđa koji je Nika Petrović Grilc preuzela od svog oca i tako postala prva iška lopižarka njegujući tradicijsko lončarstvo otoka Iža koje je 2009. godine proglašeno za nematerijalno kulturno dobro Republike Hrvatske. Kroz direktan dodir s materijom Nika Petrović Grilc intuitivno upoznaje osobnosti gline i otkriva mogućnosti koje ona pruža. Oblikujući željene forme inspirirane prirodom autorica utkiva vlastitu energiju i emocije u završno djelo. Dovršene keramičke posude umjetnica vraća na ishodište – obalu rijeke Dunav gdje često crpi inspiraciju za svoj rad, ali i osjeća prirodnu povezanost s domovinom kroz rijeku koja protječe i spaja cijeli niz europskih država uključujući i Hrvatsku.
O izložbi:
Uzimajući glinu kao glavni medij izričaja Nika Petrović Grilc uspjela je objediniti poticaje iz prirode – zvukove, oblike, teksture i strukture te ih transformirati u niz arhetipskih, ali i suptilnih, gotovo lirskih, keramičkih posuda. Nastale forme utjelovljenje su svega onoga što je umjetnica osjetila, spoznala i doživjela te protkala vlastitim obiteljskim naslijeđem, ali i individualnim senzibilitetom stvorivši pritom ciklus iskonskih vrijednosti koji istovremeno spaja prošlost i sadašnjost, tradicionalne i suvremene medije, prirodu i velegrad i time u konačnici biva izraz sadašnjosti uz maksimalno poštivanje i zahvalnost tradiciji i naslijeđu. (iz predgovora izložbe Sonje Švec Španjol)
O umjetnici:
Nika Petrović Grilc keramičarka je i multimedijalna umjetnica. Maturirala je modni dizajn na Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, završila studij međukulturalne komunikacije na Karl-Franzens fakultetu u Grazu, gdje je ujedno i diplomirala na Akademiji primijenjene fotografije, a magistrirala na Ljubljanskom Arthouse-u. Trenutno piše doktorat na Fakultetu primijenjene umjetnosti u Beču i aktivno stvara na keramičarskom odjelu. Još kao dijete, od oca je naučila staro znanje izrade tradicijskog lončarstva otoka Iža, a 2019. godine Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske proglasilo ju je nositeljicom tog nematerijalnog kulturnog dobra. Stručne keramičarske radionice pohađala je u Jingdezhenu, kineskom gradu porculana, a 2022. ostvarit će Artist in Residence program u Fupingu, također u Kini. Sudjelovala je na preko 40 međunarodnih skupnih izložbi, a ostvarila četiri samostalne. Članica je ULUPUH-a i HDLU-a Zagreb.
Web stranica: www.nikapetrovic.com
Link na FB event: https://www.facebook.com/
Izložba ostaje otvorena do 17. prosinca 2021. i može se pogledati radnim danom od 17:30 do 19 sati.
Predgovor izložbi:
DANUBIUS
Neovisno gdje krenemo i koliko daleko otiđemo ne možemo pobjeći od sebe.Pitanje migracija, putovanja i iseljeništva aktualno je već duži niz godina, a prati gasnažan osjećaj pripadnosti, povezanosti te uvijek prisutne nostalgije. Uzimajući Dunavkao nit poveznicu između Beča – grada u kojem živi i Hrvatske – zemlje iz koje dolazi,Nika Petrović Grilc interpretira duboku i često posve nesvjesnu isprepletenost ljudi, kultura i gradova; čovjeka i prirode; čovjeka i umjetnosti; ali i neospornu povezanostčovjeka i vlastitih korijena.
Živimo u vremenuiznimnih tehnoloških i znanstvenih dostignuća što je rezultiralo i novim ljudskim navikama. Primjerice, danas više ništa ne popravljamo već kupujemonovo, umjesto odlaska u prirodu gledamo fotografije prirodnih ljepota na mobitelima, zvukove iz prirode preuzimamo s interneta i slušamo prije spavanja te više ništa ne stvaramo i ne oblikujemo vlastitim rukama već unesemo parametre i aparati poput 3D printera naprave sve umjesto nas… Svjesna svijeta u kojem živimo, Nika Petrović Grilc kroz umjetnički projekt Danubiusvraća nas osnovama koje daju smisao našem postojanju.
Višestoljetna tradicija iškog lončarstva dio je obiteljskog naslijeđa koji je Nika Petrović Grilc preuzela od svog oca i tako postala prva iška lopižarka njegujući tradicijsko lončarstvo otoka Iža koje je 2009. godine proglašeno za nematerijalno kulturno dobro Republike Hrvatske.Glina traži strpljenje i predanost dok istovremeno djeluje meditativno i pruža beskrajne mogućnosti oblikovanja i eksperimentiranja. Bilo da je riječ o klasičnom zanatskom pristupu na lončarskom kolu ili posve slobodnom ručnom oblikovanju, glina predstavlja kompleksan medij. Ona je živi organizam koji treba upoznati kako bi se mogaodoseći njezin puni potencijal. Kroz direktan dodir s materijom Nika Petrović Grilc intuitivno upoznaje osobnosti gline i otkriva mogućnosti koje ona pruža. Oblikujući željene forme inspirirane prirodom autorica utkiva vlastitu energiju i emocije u završno djelo. Dovršene keramičke posude umjetnica vraća na ishodište – obalu rijeke Dunavgdje često crpi inspiraciju za svoj rad, ali i osjeća prirodnu povezanost s domovinom kroz rijeku koja protječe i spaja cijeli niz europskih država uključujući i Hrvatsku. Dunav u svojoj punini i snazi odražava stvaralačku silu prirode i vremena, a simbolički označava plodnost i navodnjavanje tla dajući život svojim obalama. Upravo raznolikost njegovih obala Nika Petrović Grilcbilježi u svom video radu Danubius odabirućilokacije poput travnate ilistjenovite obale pa sve do starog stabla koje se nadvilo nad rijekom. Sve su to elementi prirode iz kojih umjetnica crpi inspiraciju za oblikovanje vlastitih radova, a dodatno ih obogaćuje izmjena vremenskih prilika poput refleksije sunčeve svjetlosti na površini rijeke, zvuk i utjecaj vjetra koji uglačanu površinu vode čini namreškanom, te popratni zvukovi kukaca i ptica čije prirodno stanište čine upravo obale Dunava. Bogatstvo mirisa, okusa i ostalih osjetilnih podražaja u potpunosti se transformira kada umjetnica dolazi u doticaj s rijekom štootvara posve novi spektar doživljajapoput zvuka uranjanja keramičkih posuda u rijeku, izlijevanja vode iz posude u posudu te začudnog zvuka dodira keramike sa šljunčanim dnom. Mijenjaju se i vizure pa tako bistrina pogleda iznad površine vode biva zamućena i ispunjena nizom lebdećih čestica koje čine prirodno podvodno okruženje u plićaku rijeke. Umjetnica stavljanjem jedne posude u drugu ukazuje na povezanost rijeke s obalomkroz prirodne elemente korištene u izradi posuda – zemlje i vode. Uz plutajuće posude,vlastitim ulaskom u rijeku Nika Petrović Grilc prepušta se osjećaju direktne povezanosti s prirodnim okruženjem, a posredno i s domovinom. U konačnici, kako sama kaže, “puštanjem jedne glinene posude da ju odnese vodeni tok Dunava izražavam svoje misli, osjećaje, a ponekad i čežnju za domom”.
Keramičke posude iz video rada Danubius predstavljene su na izložbi u vidu keramičkih instalacija i keramičkih kompozicija. Viseće keramičke instalacije grupirane su prema boji (crvene, crne i bijele) te načinom izlaganja u formi okomitih nizova pričvršćenih na granama prizivaju neka davna vremena kada je jednostavnost formi ukazivala na ljepotu i bogatstvo života. Posude od crvene gline predstavljaju zemlje povezane s Dunavom, dok bijele keramičke posude ukazuju na doticajna mjesta rijeke s obalom.Tako prostorna ambijentalna instalacija dočarava atmosferu prirodnog okruženja uz rijeku. Jednostavnost i čistoća formi neglaziranih posuda izrađenih od nekoliko vrsta i boja gline ostvarena je po uzoru na tradicijsko lončarstvo otoka Iža. Posude su vrlo slične, ali opet različite te predstavljaju varijacije na temu. Neke su uže, dublje, šire, pliće što ukazuje na različitost njihove primjene u prošlim vremenima. Objedinjuje ih bazična ljepota – meke, glatko obrađene zaobljene forme svojim pročišćenim izrazom ukazuju na srž forme, srž boje i u konačnici, simbolički, na srž života. Samostalne keramičke kompozicije iskazuju bogatiju obradu i razvedenije forme. Rubovi se šire i račvaju oblikujućiniz prošupljenih kružnih formi s jedne strane, te niz lisnatih oblika s druge strane. Akcenti lišća često su bojani i glazirani te hvataju svjetlost i zrcale svijet oko sebe. Naglasak je na čistoj ljepoti prirode i njezinim blagodatima koje istovremeno ukazujuna duboko urođene poveznice između ljudi, kultura i naroda te prizivaju na povratak nepatvorenim ljudskim vrijednostima.
Uzimajući glinu kao glavni medij izričaja Nika Petrović Grilc uspjela je objediniti poticaje iz prirode – zvukove, oblike, teksture i strukturete ih transformirati u niz arhetipskih, ali i suptilnih, gotovo lirskih, keramičkih posuda. Nastale forme utjelovljenje su svega onoga što je umjetnica osjetila, spoznala i doživjela te protkala vlastitim obiteljskim naslijeđem, ali i individualnim senzibilitetom stvorivši pritom ciklus iskonskih vrijednosti koji istovremeno spaja prošlost i sadašnjost, tradicionalne i suvremene medije, prirodu i velegrad i time u konačnici biva izraz sadašnjosti uz maksimalno poštivanje i zahvalnost tradiciji i naslijeđu.
Sonja Švec Španjol, mag.hist.art.