DRUŠTVO ZA ESPERANTO „SPLIT“
dana 24.11.2023. s početkom u 18 sati, u prostorima Udruge „MI“, Branimirova obala 1, Split – priređuje:
- Predstavljanje drugog izdanja interaktivne ilustrirane priče za djecu pod nazivom „Rakonto pri nekultima infanaĝo SVJETLANA“, u izdanju DEC Đurđevac i Društva te potporu Splitsko dalmatinske županije.
- Otvaranje izložbe likovnih radova članice Društva Luce Cetinić pod nazivom „U SVJETLOSTI JE NADA“, koja će trajati od 27.11 do 15.12.2023., radnim danom od 17 do 20 sati.
U čast tvorca esperanta Ludviga Lazara Zamenhofa i prekostoljetne tradicije učenja esperanta u Splitu i Dalmaciji
Voditelji Programa: Darija Budiša i Ivan Perković
Sudionici događaja:
Članovi volonteri i prijatelji Društva za esperanto „Split“ / Esperanto-Societo „Split“
Djeca IV.D razreda O.Š. „Mertojak“ i njihova (najbolja na svijetu) učiteljica gđa. Ivka KAVELJA – kao gosti i sudionicu u programu.
Djeca Muzičke škole „Josip Hatze“ Split s profesoricom Temi MASLOV, koji će obogatiti program svojim muzičkim izvedbama.
Dr.sc. Damir Markulin, slikar i skulptor
Članica Društva, autorica priče i likovnih radovne izlože, slikarica i književnica Luca Cetinić.
Iz osvrta na priču za djecu:
„Ovom pričom želimo djecu senzibilizirati za poteškoće drugih. Želimo im odškrinuti vrata budućnosti u kojoj će biti sposobni prihvatiti različitost drugih ljudskih bića. Jer bogatstvo je u različitosti.“
Vesna Jukić-Oštrek,
Dipl. knjižničarka
„Nakon čitanja, porazgovarala sam s djecom o priči, s namjerom da im promognem u shvaanju njezine poruke. U tome su mi bili od koristi pitanja koja koja se nalaze na kraju svakog poglavlja (…) Odgovori učenika zrcale dječju radost i uživanje tijekom samog čitanja, ali i obrade priče.“
Ivka Kavelj,
dipl. učiteljica razredne nastave, savjetnica
„Priča je zapravo čudesna! Čudesna zato štvo je djevojčica čudensa!“
Draženka Topol-Vukmirović,
Prof. defektolog
Osvrti na likovne radove:
JEDAN SLIKARSKI LET – IZ DUHOVNOSTI U VLASTITU KREACIJU
Luca Cetinić (1954), intuitivna je slikarica koja osvaja naglašenom poetikom, odmjerenom stilizacijom i integracijom duhovnosti i osobnih emocija u njezina likovna djela. U njezinim djelima očituje se snažan iskonski poriv za stvaranjem iz čiste potrebe transmisije unutarnjih energija u prostor likovnosti. Od diluvijalne Altamire do suvremenosti; od najstarijih umjetničkih artefakata (crteža i gravura) do suvremenih likovno-umjetničkih interpretacija promatramo likovni govor kao prilog čovjekove unutarnje potrebe ostavljanja tragova postojanja i nazočnosti duhovnog ja. Čovjeku je imanentno traganje za vlastitim identitetom i smislom egzistencije u transcendentnim, nadrealnim, metafizičkim i apstraktnim dimenzijama. Izražena tematska senzibilnost, obilje svjetla u njenim radovima jasno i nedvojbeno ukazuje na negiranje materijalizma i njegovog promicanja, te duboku naklonost i povezanost s duhovnim i emocionalnim. Upravo takav stav, omogućio je ovoj umjetnici nesmetan duhovni let u vlastitu nutrinu bitka koji je inicirao slobodnu ideaciju i nesputano likovno stvaranje oslobođeno „akademskih pravila i naputaka“. Njezino stvaranje jest tihi umjetnički let i nježan, intimni dodir s likovnim medijem u kojem gestom duhovnog likovnog narativa kreira različite motive i teme. U njenim slikama dominiraju emocionalne strukture kojima oblikuje prikaze unutarnjih svjetova i ljubavi prema životu, strahova i nadanja, usamljenosti i samoće, epifanije života, a gdje se počesto nađemo u prostoru spontanosti i ekspresije, gotovo dječjih senzacija. Iako se radi o slikama manjeg do srednjeg formata u kojima uglavnom dominira sadržaj nad formom nesporna je njihova doživljajna snaga i intencija likovne dotjeranosti. Najčešći mediji u kojima stvara su akril na platnu i crteži na papiru i kartonu, iako izdvajamo jedan njen raniji rad s prikazom broda ostvaren u mediju ulja na staklu u kojem vrlo uspješno jednostavnim i nesputanim likovnim jezikom prikazuje prirodu vlastitog duhovnog stanja. Izmjene tema, motiva, esencijalnih oblika, i upotreba različitih kolorita ukazuju na prirodu njenog umjetničkog procesa u stalnim mijenama. Njezinim radovima imanentna su blaga tekstura i svijetli tonovi izvedeni u lazuro tehnici, dok su impasto namazi vrlo rijetki. Prizori brodova, mora, cvijeća, imaginarnih drvoreda, žena povezanih s morem ukazuju na njezine identitetske atribucije i mediteranske inspirativne momente. Upravo prikazi žene spremne na zavjet i žrtvu, žene koja ljubi život i slobodu impliciraju životnu snagu tihog Erosa nasuprot tame Tanatosa. U zadnjem ciklusu reducira u potpunosti slike realne zbilje i njene asocijativne naznake, te tehnikom lijevanja akrila na platnima manjih dimenzija nesputano formira apstraktne vizualne prizore naglašenih kolorita i svijetlih tonova. Takav pristup kod recipijenata izaziva niz asocijativnih i nadosjetilnih sugestija. Možemo konstatirati da ukupnim opusom prevladavaju slike vezane za realnu zbilju s intenzivnim ekspresionističkim elementima i poveznicama. U tehnici akrila i ulja na platnu uočavamo stanoviti nedostatak likovnih vještina, dok postignuta likovna razina njezinih crteža vezanih za dječju vizualnu percepciju svakako zavrjeđuju daljnju valorizaciju i moguću integraciju u obliku vizualnih priloga u različitim nakladama namijenjenih djeci. Kod ove slikarice posebno je naglašena vrijednost i dar promatranja svijeta dječjim očima. U kontekstu njezine odvažne životne borbe s invaliditetom postoji poveznica s Friedom Kahlo, svjetski poznatom umjetnicom, koja je usprkos invaliditetu i konstantnim bolovima izgradila osebujni umjetnički likovni svijet koji je ušao u anale svjetske povijesti umjetnosti. Dakle, ova slikarica usprkos fizičkim ograničenjima, snagom duha i emocije neumorno stvara zadnjih dvadesetak godina. Produkt njenog stvaranja jest osebujni likovni svijet u kojem prevladava ljubav prema životu, svojevrsna posvećenost zavjetu života. Tako strukturiran njezin likovni svijet s određenim estetskim značajkama jest potvrda pobjede kulture života nad kulturom smrti.
Možemo zaključiti da likovna djela iz opisanog opusa ove slikarice koja nema formalnu likovnu naobrazbu zavrjeđuju pozornost, stanovitu valorizaciju, te ostvaruju predikte zanimljive i snažne komunikacije recipijenta s njenim osebujnim unutarnjim svijetom. Likovnost je zasigurno prostor odmjeravanja životnih i umjetničkih vrijednosti ove slikarice, prostor transcendentalnih dimenzija koje omogućavaju transponiranje njezinih emocionalnih i duhovnih stanja, prezentiranje osobnih istina.
- listopada 2023. Dr. sc. Damir Markulin, kipar i slikar
SVIJETLO I SJAJ SLIKA LUCE CETINIĆ
Ne znamo se osobno. A znamo. Ona živi negdje daleko. Ja živim negdje udaljen a tako blizu. Svijetla sjaj.
Ne, ja nisam. Kaže sjena… udaljena, a broj jedan. Nit svijetlo nisam, nit sjaj. Možda samo otjelovljenje minimaksimalističko-frekventnih vibrafona. Vibrafona koji se aktiviraju gledajući njene slike. Slike Luce Cetinić. Živa voda, živ kamen, žive šarene ptice… Oživjele polusjene… malo plutajuće, malo lebdeće, malo u promatraću i puno, jako puno – u samim slikama. A skoro nevidljive! Jer, zbog Lucine energije i njenom pozitivnom odnosu prema životu, kao djeliću atoma ukupne svemirske opstojnosti, nadograđujuće svijesti…
Njezine slike me nagovaraju da ćutim kako bi me bolje čule, da zatvorim oči kako bi ih bolje „vidio“. Priznajem, ovdje se radi o pomalo čudnom odnosu te vrste tuđe materije i mene prostorno vrlo udaljenog promatrača.
Moramo se konačno složiti, da neke stvari i predmete i njihove suodnose u prirodi puno bolje i jasnije doživljavamo čak i osjetilima vida s određenog odstojanja, odmaka.
Vodopadi, more, široke vode, vode bez izvora, vode koje njišu svoje male jahače – krhke brodice… „Prelijevanje“ svijetla preko listova plodonosnog drveća i cvijetova i niz krilo rajski šarene ptice… Odsjaj samog izvora svjetla koji se nalazi ne znamo točno koliko od nas udaljen u svemiru, dočaran kičicom Lucine vrijedne ruke, čini našem oku ugođaj posebne kakvoće. Daruje nam trenutak miline i mira. A baš oni su, u ovom ludom i raspadajućem materijalnom svijetu tako potrebni… Hvala zato.
Vlado Franjević, slikar listopad 2023., Martinac (Čazma)
ZAŠTO BAŠ ESPERANTO?
Kada odaberete esperanto, promijenit ćete svoju budućnost!
Esperanto je poput stepenica koje pomažu doseći višu razinu. Naš život postaje smisleniji i čovjek postaje savjestan, razina savjesti raste kada se uči esperanto. I da, ni uz esperanto život ne postaje lakši, možda čak i teži. Prvo se treba potruditi naučiti jezik kako bi dosegli višu razinu, a zatim se boriti s predrasudama o esperantu.
Ali na sreću nismo sami na tom putu, zbog čega je naša esperantska zajednica tako važna.
Ulaz slobodan, svi ste dobro došli!