Nicolae Grigorescu, slikar rata za neovisnost, drugačiji od drugih

1
1396
Foto: Pixabay

 

Nicolae Grigorescu, slikar rata za neovisnost, drugačiji od drugih

 

piše; Denis Kožljan, dipl. educ.

 

16. srpnja 1856. godine opat isposnice Ghighiu zaključio je sa „slikarom Nicu“, na precizne naznake metropolita Ungro-Vlahieija, ugovor o realizaciji slike iz crkve samostana Zamfira, blizu Ploieştija.

Vrijednost ugovora bila je 500 žutih, a rok završetka sedam mjeseci. Slikar Nicu, budući veliki slikar Nicolae Grigorescu, imao je tada 18 godina, ali već je bio poznat i cijenjen zbog svojih prethodnih djela.

Zajedno sa svojim bratom Ghiţăom, Nicolae Grigorescu počeo je slikati s deset godina, kao šegrt u radionici crkvenog slikara Antona Chladeka, mrzovoljnog čovjeka, ali od kojeg je Grigorescu uspio naučiti puno. U dobi od 12 godina Grigorescu više nije radio s Chladekom i slikao ikone koje je nedjeljom prodavao sam na polju.

“Bože, kako mi je bilo drago što sam se vratio kući nakon svog prvog posla! Napravio sam desetak sirka – i kad sam ih dao majci u ruku, ona je pogledala novac, pa mene i zabrinuto me pitala odakle sam . Kad sam mu rekla, poljubio me, rekao nešto i požurio natrag do prozora plačući … To je bio možda najsretniji dan u njegovom životu. Moj život. Bio sam velik, donosio sam novac u kuću, radost za moja obitelj, radom mojih ruku… Tko je još bio poput mene! “, prisjetio se kasnije slikar. Majka Nicolaea i njegova šestorica braće bila je udovica.

APSORBIRAN IZ RADA

Ghita, Nicolaein brat, pomogao mu je oslikati crkvu u Zamfiri. Slikar je morao izraditi ne samo ikone, već i oslikati okvire prozora i perle. Marina, tada opatica samostana, sjetila se da je Ghita, slikarev brat, svirao gitaru, ali Nicolae je bio zaokupljen poslom i cijeli je dan sjedio na skeli. Kad je navečer sišao, naučio je redovnice u Zamfiri pisati i čitati latinična slova.

“Umjetnik je sramežljivo počeo tvrditi malu osobnost, bojažljivo se rješavajući određenih obrazaca koji su zahtijevali onu tradicionalnu ujednačenost u slikanju likova. Važno je da je ovdje Grigorescu pokušao raditi izravno” po prirodi “., Napisao je Barbu Brezianu u knjiga “Nicolae Grigorescu”, objavljena 1959. u izdanju izdavačke kuće Tineretului. U slučaju samostana Zamfira, Grigorescu je Măriucu, kćer župnika, naslikao “kao anđela”. “Nenamjerno sam napravio lice koje mi je bila puna cijele duše”, rekao je slikar.

“Na Zamfiri, a kasnije i u drugim crkvama, sveci na Grigorescuovim ikonama imat će prirodan izgled, puni života i toplih, suznih pogleda… Zbog toga su, premda u velikoj mjeri idealizirani i konvencionalni, superiorniji od onih koje su naslikali Lecca i Tăttărescu, koji su pak nacrtani puno ispravnije, “tipičnije” i znanstvenije “, kaže Brezianu.

Pjesnik mira, dobrote i nježnosti, pjesnik svjetla i plavog neba pozvan je pjevati tamu i žustrinu smrti – na svojoj paleti boja pronaći najstrašniji prizor koji još uvijek neukroćena divljina ljudske rase može predstavljati. I nije bilo slikara na svijetu koji bi ih mogao pronaći bolje od njega. Čini se da je cijeli život to samo radio. Zajedno s vojnicima, suočenim sa smrću, gledao je gotovo sva ratna zlodjela, razumio je tko su pravi junaci i posvetio im svu ljubav i cijenjeno divljenje svoje duše; na njima, na onim suhim i pobijeđenim automobilima automobila koji su se mahnito bacili u zagrljaj smrti, posebno su ovjekovječeni u njegovom moćnom djelu – najdirljivijem epu o hrabrosti naše nacije. Da. To su bila njegova braća. I kako su im ličili! Dobra braćo stavljajući poput cijele duše u ono što rade, marljivo radeći, boreći se, žrtvujući se, bez ikakve misli o nagradi, – osjećajući u cijelom satu, svoju sudbinu, naredbu koja dolazi dalje i zapovijeda oštrije od okolnosti poziv. Pred užasnom ratnom tragedijom, novi se slikar budi u Grigorescuu.

Prošlo je dvadeset godina otkako je – potječući iz svijeta svetaca – ovaj čovjek žanje s aspekata zemaljskog života samo ono što mu se čini bliže svetima. Spokoj, svijetli san, diskretan šapat, tihi pokret – dio osmijeha, ljubavi i dobrote života – sve što se može izraziti savršenim skladom boja i toplom euritmijom linija – to su u osnovi karakteristične note većine Grigorescuovih slika daleko.

Njegova brda su blago nagnuta, planine na dnu su jedva vidljive, usječene, u lijepo valovitim crtama i sve zamućenije, zadimljeni grebeni na plavom nebu sa srebrnim oblacima, drveće su mu obično vitke breze sa stabljikama bijele, s finim grane, savijene prema dolje, a list lagan kao svjetlost; njegovi volovi vuku polako, bez naprezanja u jarmu – rijetko su kolica natovarena – i ljudi polako prolaze pored volova, ne prisiljavajući ih; sprinter i snažan pastir, koji leži na leđima, očiju izgubljenih u dubini horizonta, sanjar je, kao i pastirica koja se vrti na tapsanu, na rubu šume; u njihovom stavu i liku postoje mir i milost, te zrak drevnog plemstva, kao da želi reći: “Mi smo glasnici prošlosti, mi smo svjetlost ovog naroda.”

Širina horizonata, udaljenosti koje su polako putovali, pažljiv pogled usmjeren prema nebu, rad zemlje s njezinom tajanstvenom fatalnošću davali su rumunjskoj duši veliku moć rezignacije i ne znam kakvo smireno i ritmično kretanje na njenom putu izražavanja.

Svi se Grigorescuovi ljudi, tihi, njegovi čuvari naroda u zemlji, uzdižu poput njegovih stabala, iz smirenja iste te velike i neoprezne prirode. Ne misle tko zna što. Međutim, čini se da na njihovim usnama velika misterija čeka objavu riječi. A sada bi ti tihi, zaboravljeni i neuki ljudi rekli, uoči smrti i čujući čitav svijet, tko su oni, odakle dolaze…

Grigorescu je s njima prešao Dunav. S njima je živio poteškoće, patnje i ratne opasnosti. Vrebao je s njima u jarcima, pod zviždukom metaka, miješao se s njima u grivitama u Smardanu, u Opanezu, u Plevenu, vidio je od čega život čovjeka u ratu nema koristi i kakva zvijer spava pod onom nježnom pojavom zgodnog pastira koji je krasio njegove krajolike.

Bio je tamo, u tim plačljivim satima, glas Povijesti, glasnik koji će u trenu vidjeti, i to zauvijek, ono što se može vidjeti samo jednom u mračnom, beskrajnom svijetu vremena, – duboko vidjeti, “sa oči koje smrt ne zatvara “, i kažite budućim vjekovima ono što je vidio.

Na njegovim predizbornim slikama nema manevarskih pokreta, niti konvencionalnih skupina modela koji poziraju. Ništa dogovoreno, ništa kazališno. Iskreno, poput same činjenice koju gleda, čini da vidite, kao u svjetlu munje, u veličini trenutka, cijelu šokantnu ratnu tragediju; ali tako vas svijetlo taj trenutak prosvijetli i tako duboko uzburka vašu dušu onim što vam pokazuje da imate odjednom čitav pogled na one koji su bili i one koji trebaju biti.

Čitav pogled na borbu, usred nje… tko bi je uopće mogao vidjeti? Tko to uopće može zamisliti? Panorama pokreta? Jao, dovoljno je slikara vodilo ove hladne, smrznute bitke, sastavljene u radionici da proslave ovog “velikog generala”. Gledajući ih, mirno razmišljate o slikarskom talentu. Grigorescuovi se vojnici bore, ubijaju i umiru u najiskrenijem i najozbiljnijem obliku hrabrosti i smrti. Ljubaznost i milosrđe duše ovog umjetnika vapili su od užasa i boli u svakom potezu olovke. Svakim potezom četke nešto se osjeti u njegovom ranjenom srcu.

 

Veliki Nicolae Grigorescu, “Robinson iz Câmpine”

U Bulevaru Carol I u Câmpini, na broju 108, nalazi se Memorijalni muzej “Nicolae Grigorescu”. U istoj ulici, nekoliko stotina metara dalje, pored policijske škole, nalazi se i dvorac “Iulia Hasdeu”. Posljednjih godina proširila se glasina da je Nicolae Grigorescu također prakticirao spiritizam, iako u tom pogledu nema dokaza. Možda da zavede turiste tračevima iz drugih doba.

Zgrada spomen muzeja “Nicolae Grigorescu” kopija je kuća koju je slikar izgradio u posljednjim godinama svog života i koja je uništena vatrom 1918. godine, za vrijeme njemačke okupacije. Kuća je obnovljena 1954. godine prema izvornim planovima, fotografijama i svjedočanstvima. Prije nego što je kupio zemlju na kojoj će graditi svoju drvenu kuću u kojoj je slikao svoje posljednje slike, Grigorescu je od 1890. živio u najmu u Câmpini.

Umjetnik je kuću brzo izgradio od drveta, počevši prvo od slikarske radionice. “Kaže se da je zemljište kupljeno novcem zarađenim od prodaje slike” Napad iz Smârdana “”, rekla nam je muzealka Liliana Marin. Ovdje je oko 200 Grigorescuovih slika, rekla nam je Liliana Marin, kao i brojni lični predmeti slikara, namještaj koji je donio iz Francuske. Najupečatljivija je umjetnikova radionica, u kojoj su, osim slika, izloženi i štafelaj, kistovi, cijevi za slikanje i mnogi pari naočala slikara, koje je, u posljednjim godinama njegova života, prizor počeo varati.  

KOLEKTOR UMJETNOSTI
“Slikar je 1907. godine umro, a njegov sin Gheorghe i njegova supruga, jedna od Vlahuţaćevih kćeri, nastavili su živjeti u kući. Radionica je poput Grigorescuove, obnovljena nakon djece. Namještaj koji vidite, malo kao tamo lijevo, donosi ga Grigorescu iz Pariza, gdje je imao radionicu “, kaže Liliana Marin. U kući se nalaze i mnogi predmeti iz kolekcije Nicolaea Grigorescua, prikupljeni tijekom njegovih putovanja u inozemstvo, posebno tijekom njegovog usavršavanja u Francuskoj. Mnogi od njih su Turci, kupljeni su s velikih bazara u Istanbulu, kojima je slikar lutao u potrazi za umjetničkim predmetima. “Izložena tapiserija ima posebnu priču. Grigorescu je kupio polovicu goblena iz 18. stoljeća, ušivenog zlatnim i srebrnim koncem, od trgovca u Parizu, koji joj je rekao da je prepolovljena i da ne zna gdje je druga strana. Nakon devet godina Grigorescu je slučajno pronašao drugu polovicu u Italiji, u Rimu “, kaže muzeograf.

POSJETITELJI
Neke slike nisu izložene i restauriraju se. Jedna od njih, rekla nam je Liliana Marin, obnovljena je novcem doniranim prihodom od koncerta koji je Grigore Leşe održao u Câmpini. Muzejograf nam je rekao o nepovjerenju nekih posjetitelja prema autentičnosti izloženih predmeta. “Neki ljudi gledaju slike i pitaju: ‘Jesu li originalne?’ Kad im kažemo da, svi su originalni, oni kažu, ‘Mislim da nisu originalni!’  

Rekao nam je i o iskušenju nekih da isprobaju slikarev krevet, dodirnu slike, slikaju različite predmete u muzeju, podignu goblene sa zidova da vide što je iza njih, tj. Zidove, o tome iznenađenje za neke koji nakon ulaska u muzej razočarani otkriju da se moraju diviti “samo” slikama (slike u muzeju posvećene slikaru!), a zatim žale zbog ogromne količine 5 leja potrošene na kartu. Ispričao nam je o dva mladića, dječaku i djevojčici, koji su se jednog dana zaustavili ispred muzeja kako bi pročitali najavu na ulazu. Djevojčica je htjela ući, a dječak nije. “Postoje slike!” – napokon je uzviknuo, ogorčen, razbijajući njezinu neodlučnost; i oboje nastaviše.

Slikar je seljacima izgledao kao nepoznati lik. Isto se činilo onima u Bukureštu, koji su ga, zbog hrabrosti da se izoliraju u provincijskom gradu, smatrali pustinjakom. U suvremenoj priči o Grigorescuu, slikara nazivaju čak i “Robinsonom iz Câmpine”. “Grigorescu je kupio bijelo tele, kojemu je dao ime Ghiocel i koje je koristio kao model. Kaže se da je bio toliko nježan da je došao sam pred slikara i sjeo im pozirati. Grigorescu je ionako smatran ekscentričnim, u prvo zato što je slikao ovdje, u ovom kraju i nije išao raditi u polje, drugo zato što je imao vola kojeg nije dao na posao “, kaže Liliana Marin.

Ali Grigorescu nije bio pustinjak. Ovdje je živio sa suprugom Marijom Danciu i sinom Gheorgheom. Posjetili su ga prijatelji: Delavrancea, Caragiale, Vlahuţă, potonji je najčešće dolazio u Câmpinu. Caragiale mu je 1901. godine dao kopiju sveska “Trenutci”, koji je sada sačuvan u muzeju, s posvetom: “Dragi naš, molim te, primi ove “Trenutke”, na čelu kojih si mi dopustio da upišem tvoju slavnu ime – i, primajući ih, molim vas, nemojte vagati cijenu poklona, ​​već prebrojte ljubav s kojom vam ga pruža vaš pokorni prijatelj Caragiale”.

 

S ŠEŠIROM NA OČI
Međutim, Grigorescu se dobro osjećao u Câmpini. “Umoran od života, slikar je sve rjeđe dolazio u Glavni grad, a zatim, jer je gotovo uvijek uznemirio one s kojima je imao posla, nastojao se brzo vratiti u dragocjenu Vale Prahove, više voleći biti” nekoliko stotina liga iz Bukurešta…”. Dolaskom u Câmpinu, sa željezničke stanice, metak je krenuo prema kući, prolazeći” s šeširom navučenim na oči, s kaputom na ruci, mršav i nepažljiv “, ne gledajući lijevo, ne čak i zdesna, zaobilazeći indiskretne i pričljive građane “, napisao je Barbu Brezianu u svojoj knjizi posvećenoj životu i djelu Nicolaea Grigorescua.

“Grigorescu je u ljeto 1871. godine (kad je proveo praznike s dr. Bernath-Landwayem) poznavao bukoličnu prirodu. Odavde je iz ovih pitomih zemalja otišao na izlete daleko, u Pucioasu, na stjenovita cesta, gdje ste prelazili samo vozilima koja su vukli volovi ili mali planinski konji “, napisao je Brezianu.

U pratnji svog učenika Nicolaea Goagea (koji je nosio njegov štafelaj i četke), a korak po korak njegov vjerni pas Doge, rano ujutro mogli ste upoznati starog gospodara na crvima na sjeveroistoku Câmpine, odjeveni u kratke čizme i bijelu kapu na glavi, s jednom rukom u lijevom džepu, a desnom između gumba na prsima, lagan, bez štapa, prolazeći brzo poput sjene, zaustavljajući se samo tamo gdje je vidio prekrasan pogled – bilo na Dolinom Câmpiniţei ili kroz očaravajuću dolinu Buzatului “, primijetio je likovni kritičar. “Kad slikate prirodu, morate je uhvatiti kad ima talenta. Ne držite se previše za tu temu – jer čini se kao da je pratite i skrivate”, priznao je slikar svojim prijateljima. “Nae Goage, Grigorescuov štafelaj, i njegova kći Niculina,

MLADI CRKVENI SLIKAR

Nicolae Grigorescu počeo je slikati u dobi od 10 godina, kao šegrt, zajedno sa svojim bratom, slikara Antona Chladeka. Nakon dvije godine, budući je umjetnik odlučio krenuti svojim putem, počevši slikati ikone koje je sam prodao u nedjelju, na sajmu. S prvim prodanim ikonama uspjela je uzdržavati obitelj, a majka joj je bila udovica. Kleopatra Trubetzkoi, koja je dosegla neka od svojih prvih djela, unajmila ga je da slika ikone u crkvi na svom imanju u Băicoiju. 1904. godine Grigorescu se rastužio kad je saznao da je jedan metropolit, Ghenadie Petrescu, naredio da se na njegovu sliku nanese tempera iz samostana Zamfira, bez prethodnog čišćenja dima svijeće. Tek 1952. godine očišćena je tempera na originalnoj slici. Zatim je naslikao crkvu samostana Zamfira i crkvu iz Puchenii Mari, obojica iz županije Prahova. U travnju 1858. godine, sa samo 20 godina, Grigorescu je, uz pomoć starijeg brata Ghiţăa, potpisao ugovor vrijedan 2000 zlatnika za slikanje samostana Agapia.

 

Izvor fotografija: Wikipedija

ZAKLJUČAK

Sa Wikipedije o Grigorescu saznajemo da je N, Grigorescu, rođen 15. svibnja 1838. – 21. srpnja 1907.) bio je jedan od utemeljitelja modernog rumunjskog slikarstva.

Rođen je u mjestu Pitaru, županija Dâmboviţa, u Vlaškoj, koja se danas zove Rumunjska. 1843. njegova se obitelj preselila u Bukurešt. U mladosti (između 1846. i 1850.) postao je šegrt u radionici češkog slikara Antona Chladeka i stvorio ikone za crkvu Băicoi i samostan Căldăruşani. 1856. stvorio je povijesni sastav Mihai scăpând stindardul (Mihael Hrabri koji spašava zastavu), a koji je predstavio vlaškom princu Barbuu Ştirbeiju, zajedno s molbom za financijsku pomoć za njegov studij.

Između 1856. i 1857. slikao je crkvu samostana Zamfira, županija Prahova, a 1861. crkvu samostana Agapia. Uz pomoć Mihaila Kogălniceanua, dobio je stipendiju za studiranje u Francuskoj.

U jesen 1861. godine mladi je Grigorescu otišao u Pariz, gdje je studirao na Visokoj umjetničkoj školi. Također je prisustvovao radionici Sébastiena Cornua, gdje je bio kao kolega Pierre-Auguste Renoir. Poznavajući svoje slabosti, koncentrirao je crtanje i kompoziciju. Međutim, ubrzo je napustio ovu radionicu i, privučen umjetničkim konceptima škole Barbizon, otišao je iz Pariza u to selo, gdje je postao suradnik umjetnika kao što su Jean-François Millet, Jean-Baptiste-Camille Corot, Gustave Courbet i Théodore Rousseau. Pod utjecajem pokreta Grigorescu je tražio nova izražajna sredstva i slijedio trend cjeloživotnog slikarstva, što je također bilo važno u impresionizmu. U sklopu Univerzalnog izlaganja u Parizu (1867.) dao je sedam djela. Potom je na pariškom salonu 1868. godine izložio sliku Tânără ţigancă (Mlada ciganska djevojka ).

Nekoliko se puta vraćao u Rumunjsku i počevši od 1870. godine sudjelovao je na izložbama živih umjetnika i onima koje je organiziralo Društvo prijatelja Belle-Artsa. Između 1873. i 1874. putovao je u Italiju, Grčku i Beč.

1887. pozvan je da prati rumunjsku vojskukao “crtač fronta” u rumunjskom ratu za neovisnost. Tijekom bitke na Grivitsa uporište i Oryahovo, on je napravio crteže i skice koje kasnije koriste u stvaranju većih razmjera djela.

1889. njegovo je djelo predstavljeno na Univerzalnoj izložbiu Parizu i u rumunjskom Atheneumu. Izložbe središnjih predmeta održavale su se u rumunjskom Atheneumu, a slijedile bi 1891., 1895., 1897., 1902. i 1905. godine.

Od 1879. do 1890. radio je u Francuskoj, posebno u Vitréu u Bretanji i u svojoj radionici u Parizu. 1890. nastanio se u Câmpini i počeo prikazivati ​​pastoralne teme, posebno portrete seljačkih djevojaka, slike volovskih kola na prašnjavim seoskim cestama i druge krajolike. Počasnim članom rumunjske akademije imenovan je 1899.

U trenutku smrti, Grigorescu je radio na svom Întoarcerea de la bâlci (Povratak sa sajma).

 

1 KOMENTAR

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here